Iedereen is creatief.
Van nature.
Ik las eens dat er in het Tibetaans geen apart woord is voor ons begrip ‘creativiteit’.
De vertaling die het meest in de buurt komt is het woord ‘van nature’ of ‘natuurlijk’.
Meteen als we met onze blote billen op deze wereld komen hebben we dit waardevolle creatieve potentieel dus al in ons.
Bedenk maar eens hoe vindingrijk we zijn, om te krijgen wat we nodig hebben. Of denken nodig te hebben.
We zouden niet groot worden of zelfs niet overleven zonder onze creativiteit
… en zonder aandacht, liefde, lucht, warmte, voeding en aanraking natuurlijk.
… en ook niet zonder prikkels.
Eigenlijk is dit wat ons bij Sketch out Loud drijft, wat we met eindeloos enthousiasme onderzoeken en waar wij dagelijks over bijleren:
Hoe kunnen we onze aangeboren creatieve gave prikkelen en als het nodig is, weer helemaal opnieuw aanwakkeren?
Hoe zorgen we ervoor dat we niet creatief verpieteren in de loop van ons leven, als leraar en als leerling?
Waarom hebben we het zo hard nodig en wat staat ons in de weg?
Wat hebben we nodig in het onderwijs om ons creatief vermogen te ontwikkelen?
Natuurlijk nieuwsgierigheid, lef, uitdaging en prikkels dus.
Empathie en Verbeeldingskracht niet te vergeten.
Maar ook Rust en Ruimte om te Rommelen. Downtime, lummeltijd.
Én heel belangrijk … ‘zelluf doen’, oefenen en trainen!
Maar daarover later meer.
Dit stukje is een korte, eerste prikkel, een warm welkom.
Doe mee, reageer, lees, leer, deel
en ben vooral tomeloos nieuwsgierig!
Ilka Deltrap